Haptotherapie bij Burn Out

Burn out wordt op verschillende manieren ervaren, en vaak gaat het sluipenderwijs, dus eerst heb je er geen erg in of sla je het in de wind. "Het zal wel weer overwaaien" is een veel gehoorde kreet. En dan ineens kan het toeslaan.

Huilen, paniekaanvallen, woede en lusteloosheid, ik durfde geen auto meer te rijden, het scheen er allemaal bij te horen

Ria's hele verhaal

Een vermoeidheid die heel hevig is en niet overgaat, lichamelijke klachten als hyperventileren of plotseling opkomende paniek;
prikkelbaarheid en lusteloosheid, gedachten die niet stoppen en tot slapeloosheid kunnen leiden.
Of juist een blackout waar je die niet gebruiken kan.
Is dit herkenbaar?

Gewone stress of burn out?

Stress hoort bij het leven en is gewoon gezond, zolang het binnen grenzen blijft van wat je aan kan. Dat is per persoon verschillend. Wanneer stress, opgeroepen door spanningen, onzekerheden, controleverlies en dergelijke, teveel wordt zal het lichaam uiteindelijk protesteren. Een burnout is dus eigenlijk een heel begrijpelijke lichamelijke reactie, het is net alsof ergens ineens een stekker uit wordt getrokken.
Burnout kan je op die manier zien als ongezond veel en langdurige stress.

Een paar cijfers

Veel mensen lijden aan burnout klachten, het komt voor bij mensen met een fysiek belastend beroep maar ook bij mensen met een mentaal intensief beroep (denk aan managers, leerkrachten e.d.).
In 2017 had ruim 15% van alle mannen en vrouwen in de leeftijd van 15 en 75 jaar er mee te maken (gegevens CBS). Vrouwen zijn oververtegenwoordigd, ruim 21% van de vrouwen tussen de 25 en 35 hebben burnout klachten.|
Er is een relatie tussen oververmoeidheid, stress, werkdruk en burnout klachten en alleenstaanden hebben er gemiddeld meer last van dan samenwonenden.

Wat helpt tegen burn out?

Een belangrijk punt is dat personen met een burnout vaak niet door hebben dat ze over de grens zijn gegaan. En vaak weet men zelfs dat het ongezond is om door te gaan waar je zou moeten stoppen.
Dan kan een rationele, verstandelijke manier om de problemen te benaderen juist onvoldoende werken. We zien regelmatig cliënten die herkennen dat ze veel in hun hoofd zitten maar niet weten hoe ze moeten voelen.

stress.jpg

Ik was behoorlijk de weg kwijt, had vooral contact met wat er in mijn hoofd afspeelde en weinig met mijn gevoelens

Gea's hele verhaal

Als je bang bent dat je je aanstelt kan dat heel alleen voelen en dat nodigt niet uit om open te zijn over wat je is overkomen.
Dan is het belangrijk dat je de erkenning krijgt dat het heel normaal is hoe je je voelt, en dat je je niet aanstelt. Deze geruststelling is een eerste stap in een andere richting.

Haptotherapie helpt

Je kunt weer contact maken met wat je van binnen voelt en je meer bewust worden van wat er in het lichaam gebeurt. En dat helpt je om jezelf beter te leren kennen, te weten wat je eigenlijk wel of niet wilt.
Of om het te zeggen met de woorden van een van onze cliënten:

Nu ben ik op het punt dat ik kan zeggen dat mijn gevoel mijn gids is en mijn hoofd voegt zich nu wat meer

Miranda's hele verhaal

Over burn out op TV en in de media

Er is veel geschreven over burnout, hieronder een aantal links waar ervaringsdeskundigen aan het woord zijn